Vårkonsert med hyllad jubilar
Den 23 maj luftade kören sina Vårkänslor med en konsert med just det namnet. Programmet var omväxlande. Det inleddes med en norsk brudmarsch och avslutades med en annan norsk brudmarsch som extranummer. Däremellan blandades diverse humoristiska inslag av Hasse & Tage med en vemodig hyllning till trubaduren Olle Adolphson, som skulle ha fyllt 90 år den aktuella månaden. Fem av hans älskade sånger framfördes. Även två nummer ur musikalen Chess framfördes. En god publikuppslutning med tanke på det fina försommarvädret visade stor uppskattning.
Julkonsert med ny pianist
Den 14 december framförde kören traditionellt sin julkonsert. Ackompanjatör i flera av numren var utmärkte pianisten Johan Ullén, som i slutnumret Otto Olssons Advent även fick traktera Andreaskyrkans orgel. Flera av körmedlemmarna gjorde också fina insatser på slagverk. Konserten inleddes med blandad kör- och allsång i Dagen är nära, och sedan följde en blandning av traditionellt och mer modernt. Publikuppslutningen var god och värmande.
Försommarkonsert
Bland annat på grund av resan till Bornholm (se nedan) blev 2023 års vårkonsert snarast en försommarkonsert, som ägde rum 8 juni. Den fick också namnet "Bedårande sommar" efter startnumret, Toots Thielemans "Bedårande sommarvals" med Hasse & Tages text. Programmet var omväxlande med såväl naturlyrik som tonsättning av Shakespeare-texter. Förutom kören medverkade gitarristen Mårten Moberg och basisten Mårten Korkman. Två av körmedlemmarna, sopranen Nina Asplin och alten Suzanne Sinclair gjorde utmärkta solistinsatser. En hyfsat stor publik på 110 betalande visade sin uppskattning.
Första körresan på fem år
Under Kristi Himmelsfärds-helgen kunde en stor del av kören klubba en definitiv avslutning på den världsomspännande pandemi som frestade på körens verksamhet under framför allt 2020 och 2021. Den efterlängtade avslutningen bestod i den första körresan sedan oktober 2018. Resan gick till en nordisk körfestival på idylliska danska ön Bornholm. Bland de sevärdheter vi besökte kan nämnas den historiska fästningen Hammershus, där åtskilliga av de deltagande körerna gjorde mer eller mindre spontana framträdanden i olika hörn. Nedre bilden visar Harmonica från Göteborg. Örjanskören hade ett eget framträdande i Baptistkyrkan och ett mäktigt gemensamt med samtliga körer sista dagen i S:t Nicolaikyrkan i Rönne, varifrån övre bilden är hämtad.
Rekordpublik på julkonserten
"Ding dång" illustrerat med två julbjällror var rubriken för julkonserten i Andreaskyrkan. Det syftade också på ett av numren, "Ding dong merrily on high" i Anders Öhrwalls arrangemang. Som vanligt var programmet omväxlande, och kören förstärktes av professionelle slagverkaren Anders Holdar. I ett av numren utvidgades batteriet med ett par av körmedlemmarna, ett inslag som väckte uppskattning.
Med drygt 200 konsertbesökare slog kören något av ett publikrekord. Vi har uppenbarligen vunnit tillbaka publiken efter två år av pandemi. Detta var extra trevligt när programmet genomfördes på ett utmärkt sätt.
Hyllning till Povel Ramel
"En hyllning till våren" var rubriken till Örjanskörens konsert i Andreaskyrkan den 19 maj. Det stämde, och konserten inleddes med den "Vårgröt" som förre dirigenten Ove Sjögren arrangerat. Men konserten var också en hyllning till det odödliga geniet Povel Ramel, som skulle ha fyllt 100 år ett par veckor senare. Flera av hans nummer framfördes, bland annat hans tungvrickande talkörsnummer "Jag diggar dej", som han framfört tillsammans med Wenche Myhre. I denna medverkade trumslagaren Jan-Åke Ström. Denne avtackades liksom dirigenten Susanne Carlström, som glädjande kunde konstatera att kören genomfört sin första normala termin på två och ett halvt år efter att pandemin förhoppningsvis ebbat ut. Det börjar märkas även i publiktillströmningen, som var något större än vid julkonserten.
Första konserten på två år!
Ett par månader efter körens adventskonsert 2019 utbröt en världsomspännande pandemi, som tvingade fram hårda restriktioner för alla större folksamlingar. Resultatet för körens del blev att alla konserter, resor och internat ställdes in under hela två års tid, och under nästan ett år, från oktober 2020 t.o.m. vårterminen 2021 ställdes även alla riktiga repetitioner in. Allt skedde under den tiden via zoom på dator.
Men sedan restriktionerna lättat i september 2021 kunde repetitionerna återupptas med sikte på en julkonsert i Andreaskyrkan 9 december under namnet "Rejoice". Evenemanget var oerhört efterlängtat av både körmedlemmarna och vår publik och avlöpte över förväntan. Ändå hade pandemiläget blivit allvarligare under hösten, vilket tvingade oss att avkräva vaccinationsbevis av publiken. Det hindrade inte att hela 123 personer kom för att lyssna på oss, ett mycket bra resultat med tanke på omständigheterna.
Adventskonsert med ny gemenskap
Den 6 december 2019 höll kören sin sedvanliga adventskonsert i Andreaskyrkan. Denna gång var det tillsammans med en ny gemenskap i dubbel bemärkelse. Jerry Adbo var solist, och hans instrument var en accordion. Han och kören samarbetade i ett flertal nummer, och resultatet var strålande. Att samtidigt publikrekordet i Andreaskyrkan tangerades blev en extra bonus med tanke på det i det närmaste perfekt genomförda programmet under Susanne Carlströms ledning.
Historisk vårkonsert
Den 23 maj framförde kören konserten "Tillägnan". Det var för troligen första gången under körens snart 85-åriga historia en konsert, där samtliga nummer komponerats av kvinnliga tonsättare. Det betydde på intet sätt att alla inslag var nya och okända. Flera av tonsättarna var bekanta namn som Alice Tegnér och Gullan Bornemark och det för Örjanskörens åhörare välkända namnet Elise Einarsdotter, en mångårig nära samarbetspartner för kören. Glädjande nog var Elise också närvarande i salongen.
Ibland var sången välkänd men inte tonsättaren. Som dirigenten Susanne Carlström påpekade: Hur många visste att den välkända melodin Besame mucho skrivits av mexikanskan Consuelo Velázquez?
Konserten innebar också en givande debut för en ny pianockompanjatör Johan Sundman Norberg, som även spelade ett solonummer av Fanny Hensel - syster till Felix Mendelssohn och något av hans stora förebild, även om detta inte berörts så mycket i musikhistorien.
Lokalen i Andreaskyrkan var välfylld med en publik, som visade stor uppskattning.
Magnifik julkonsert med många deltagare
Kören framförde sin sedvanliga julkonsert i Andreaskyrkan den 14 december. Rubriken var "Follow that star" efter ett av de nya sångnumren. Experimentet med att ha konserten en fredagkväll skapade inga problem, kyrkan var om inte helt fullsatt så närapå. Traditionsenligt var programmet en blandning av välbekant och nytt. Dirigenten Susanne Carlström var solist i Adams praktfulla Julsång, som är mest känd under inledningsorden O helga natt. Förre dirigenten Ove Sjögren ackompanjerade några nummer, bland annat när publiken fick medverka i välkända Nu tändas tusen juleljus. Det gjorde de även i Stilla natt, som sjöngs som avslutning till Kirby Shaws version. Då experimenterades även med improviserat ackompanjemang av kören, ett experiment som slog väl ut. Publikens medverkan förgyllde konserten, som de också livligt uppskattade.
Härlig festival i Toscana
I början av oktober reste kören till en körfestival i Montecatini i den italienska provinsen Toscana. Musikaliskt var det en härlig upplevelse, där vi fick nära gemenskap med särskilt kören Sing Sing från Upplands Väsby och en finländsk kör från Esbo. Men därtill deltog en italiensk och en ungersk kör. Våra framträdanden uppskattades livligt av de andra, men det ska sägas att flera av dem också höll hög standard. Sista kvällen var vi inbjudna till en vingård, en middag som blev ett klimax där vi verkligen sjöng intensivt för varandra.
Trots det späckade programmet hann flera av oss se en hel del av storstaden Florens, där det också arrangerades en intressant guidning och ett besök på konstmuseet Uffizierna. Även en utflykt till Pisa hanns med, varvid det konstaterades att tornet lutar på riktigt, det är inte bara ett påhitt för att locka turister. Just nu står det ändå så pass stadigt att det är tillåtet att gå upp i det. Och som vanligt vid Medelhavet under tidig höst kunde man gå i bara skjorta eller t-tröja även på kvällarna.
En körresa som gav mersmak!
Nordisk kombination!
Snöa på, snöa på!
var den målande men samtidigt fåfänga rubriken på Örjanskörens julkonsert den 14 december i Andreaskyrkan. Stockholm var nämligen fullkomligt snöfritt och kom så att förbli över julhelgen.
En i det närmaste fullsatt konsertlokal uppskattade storligen det som vanligt omväxlande programmet med såväl traditionella som mer udda sångnummer. Konsertens rubrik "Snöa på, snöa på!" var också ett av inslagen, Jule Stynes "Let it snow! Let it snow!" med Peter Himmelstrands svenska text.I några nummer gjorde pianoackompanjatören Cecilia Bolin en förnämlig insats,liksom även körens förre dirigent Ove Sjögren i ett nummer.
Ska något nummer framhållas som extra bejublat, så var det Adams julsång "O helga natt!", där dirigenten Susanne Carlström var solist.
Örjanskören på irrfärder
var rubriken på vårkonserten 2017, som hölls den 1 juni i Kungsholms gymnasiums aula. Det inleddes med synnerligen välbekanta Gubben Noak av Bellman i Karl-Fredrik Jehrlanders arrangemang. Efter att kören hittat rätt, vilket tog en stund i en teatralisk inledning, genomfördes programmet, dominerat av engelskspråkig musik från ett halvt årtusende. Traditionella danser till texter av Shakespeare blandades med jazz och spirituals. Den uppskattande publiken instämde slutligen i extranumret En vänlig grönskas rika dräkt.
Nio nätter före jul - debut för Susanne
Den 15 december hade kören sin första konsert under Susanne Carlströms ledning, Nio nätter före jul i Andreaskyrkan. Det blev en strålande debut med kända och mindre kända julsånger. I en av de förstnämnda, Nu tändas tusen juleljus, fick Susanne med sig publiken i ovanligt hög grad. Som pianoackompanjatör debuterade Cecilia Bolin på ett utmärkt sätt. Även "maestro emeritus" Ove Sjögren tjänstgjorde som ackompanjatör.